Prazna školska torba osnovnoškolca, uključujući i prvašića, u BiH zna težiti do dva kilograma, a uz udžbenike, bilježnice i pribor doseže i do 7-8 kilograma, što je, prema tvrdnjama stručnjaka, previše te može izazvati razne deformitete. Zbog navedenog preteklih je dana upućena inicijativa da se uspostavi federalni standard u vezi s težinom školskih torbi i pribora za učenike osnovnih i srednjih škola.
Koje su posljediceInicijativu je Federalnom ministarstvu obrazovanja uputio nedavno zastupnik u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH Admir Čavalić. Federalno ministarstvo obrazovanja dostavilo ju je na adrese županijskih ministarstava te su ona koja su dostavila svoja mišljenja suglasna s njom. Svi oni slažu se kako školska torba ne bi trebala prelaziti 10 posto od ukupne tjelesne težine djeteta, što je ujedno i preporuka Svjetske zdravstvene organizacije. Neke od županija već su poduzele određene korake kako bi koliko-toliko smanjile količinu udžbenika i bilježnica koje djeca svakodnevno moraju nositi u školu. – Problem teških školskih torbi iznimno je veliki problem za svu djecu, a pogotovo djecu osnovnoškolske dobi. To je veliki problem zbog štetnih posljedica koje ugrožavaju pravo i mogućnost da dijete pravilno i nesmetano raste i razvija se. Dugoročno, zbog prevelikog i nepravilnog opterećenja, muskulatura se brže zamara i dijete to osjeti kao brži gubitak mišićne snage, bol u mišićima ili bolove u rukama i nogama, umor, iscrpljenost, bol u leđima, vratu i ramenima, poteškoće u hodanju i održavanju ravnoteže, trnjenje u rukama i prstima, lošu cirkulaciju koja dovodi do glavobolje i loše koncentracije, deformiteta stopala i sl. Zamor muskulature, osobito leđne, može dovesti do nepravilnog držanja, a to samo pogoršava stanje i pojačava zamor i bolnost muskulature – naveli su iz Ministarstva za obrazovanje, znanost, kulturu i sport Zeničko-dobojske županije. Iz ovog ministarstva također ističu kako su već poduzeli određene mjere u pogledu preventivnog djelovanja i sprječavanja negativnih posljedica teških školskih torbi. Ističu kako se, među ostalim, na redovitim seminarima za nastavnike i ravnatelje osnovnih škola te na roditeljskim sastancima ukazuje na negativne posljedice na fizičko zdravlje školske djece koje nastaju zbog neodgovarajuće težine školske torbe.
Također, dani su prijedlozi da učenici nižih razreda dio školskog pribora s udžbenicima i radnim bilježnicama mogu ostavljati u učionicama te da ne nose u školu nepotrebne knjige i pribor. – Nastavnicima predmetne nastave predloženo je da učenici, osim udžbenika, ne nose redovito radne bilježnice ili da nose samo radne bilježnice ovisno o tipu sata kako bi se težina torbe svela na minimum koji je propisala Svjetska zdravstvena organizacija.
Preporuke za roditeljePrilikom izrade rasporeda sati potrebno je osigurati da učenici imaju u jednom danu šest sati, ali tri predmeta, što bi olakšalo njihovu torbu. S tim u vezi, resorno ministarstvo u suradnji s osnovnim i srednjim školama pokrenulo je brojne projekte opremanja škola ormarićima u kojima će učenici držati udžbenike, radne bilježnice, pribor za likovnu kulturu, instrumente – naveli su iz ovog ministarstva. Kada je riječ o roditeljima, njima je sugerirano da djeci kupuju samo lagane torbe, anatomske, sa širokim naramenicama koje su presvučene udobnim materijalom, koje veličinom i oblikom odgovaraju dobi i konstrukciji djeteta, napravljene od nepromočivog materijala, a da imaju “mačje oči “ ili svjetleće vrpce te da se populariziraju torbe s kotačićima koje bi djeca mogla vući poput putnih torbi da ne opterećuju leđa. Također navode kako je vrlo bitna edukacija o pravilnoj prehrani i o potrebi poticanja boravka u prirodi, važnosti tjelesne aktivnosti koja odgovara dobi, razvoju i snazi djeteta kako bi ojačalo muskulaturu i opće tjelesno zdravlje. Iz Pedagoškog zavoda BPŽ-a naveli su kako trenutačno kao jedino odgovarajuće rješenje po pitanju navedene inicijative vide opremanju škola ormarićima u kojima bi učenici ostavljali dio ili sav školski pribor, pa čak i udžbenike.