Zakon o Oružanim snagama dozvoljava vjersko izražavanje. U OS BiH postoji pravoslavno dušebrižništvo, katoličko i vojno muftijstvo
Za Ustavni sud BiH zabrana nošenja mahrame/hidžaba u Oružanim snagama BiH nije diskriminarujuća, odnosno Sud smatra da time nije prekršeno pravo na slobodu vjere. Piše to u presudi koju je Ustavni sud BiH donio odlučujući po “Zahtjevu Bakira Izetbegovića za ocjenu ustavnosti Pravilnika o uniformama Oružanih snaga Bosne i Hercegovine”.
Takvom odlukom se vojnikinji Emeli Mujanović i dalje zabranjuje angažman u OS BiH sve dok nosi mahramu.
Pitali smo Emelu šta za nju znači ova presuda i kako će dalje postupati.
“Smatram da je presuda kontradiktorna ako je poredimo sa prethodnom presudom Ustavnog suda BiH, a vezano za bradu u Oružanim snagama BiH gdje je presuđeno da član koji zabranjuje nošenje brade uz uniformu u OS BiH krši vjerska prava i slobode izražavanja. Također, hidžab nije vjerski simbol kako se navodi u presudi, nego je farz (dužnost, obaveza op.a) u Islamu”, govori Emela.
Ko nije dobrodošao u OS BiH?
Dodaje da ovakva presuda daje do znanja i njoj i ostalim ženama koje praktikuju vjeru, da nisu dobro došle u Oružanim snagama BiH.
“Također daje do znanja da nismo ravnopravne sa muškarcima u OS BiH jer oni nemaju nikakve prepreke. Isto tako ova presuda otvara put drugim poslodavcima da zabrane drugim ženama hidžab na radnom mjestu vodeći se pravilnikom koji je podzakonski akt. Ali ova presuda nikako ne znači da ćemo odustati od traženja naših prava. Tražit ćemo svoja vjerska prava na Sudu za ljudska prava”, kategorična je Mujanović.
Bez podrške Islamske zajednice
Na pitanje da li je nakon negativne presude dobila podršku od nekog iz vojnog muftijstva ili Islamske zajednice, odgovara:
“Ne, niko mi se nije javio iz Islamske zajednice niti iz Vojnog muftijstva. Nisam vidjela ni da su dali izjave bilo kakve vezane za ovu presudu. Možda neku zabrinutost ili slično, jer se tiče i njih kao vjerskih službenika.”
Pitali smo i kakav joj je odnos od ranije sa vojnim muftijstvom, te da li su je podržavali u borbi svih ovih godina?
“Glavni imam Nesib Hadžić je bio naš svjedok na ročištu na sudu BiH. Imali smo nekoliko susreta ali nismo bili u kontaktu u zadnjem periodu”, kazala je Emela Mujanović u izjavi za Raport.
Advokat Emir Kovačević, Emelin pravni zastupnik, za Raport kaže da je razočaran presudom Ustavnog suda BiH.
“Kako se može vidjeti iz sažetka kojeg je objavio, Ustavi sud se poziva na neutralnost. Ja moram ovdje naglasiti da neutralnost nije legitimni cilj na osnovu čega država može ograničiti vjersko obilježavanje. U legitimnim ciljevima, njih pet, u stavu 2. član 9 Evropske konvencije za ljudska prava eksplicitno su navedeni: javni poredak, javna sigurnost, moral, pravda i prava drugih građana”, navodi Kovačević.
‘Očita diskriminacija’
Pogotovo smo razočarani, navodi dalje, što Sud nije razmatrao naš zahtjev za diskriminaciju jer svima je poznato da Zakon o Oružanim snagama dozvoljava vjersko izražavanje svojim pripadnicma.
Podsjeća da u Oružanim snagama BiH postoji pravoslavno dušebrižništvo, katoličko i vojno muftijstvo.
“Dakle vjera i vjersko izražavanje su prisutni u OS BiH, obiježavaju se čak i vjerski blagdani i određeni sveci, vjerska hodočašća. Nedavno je Ustavni sud donio odluku da se muškarcima mora dozvoliti nošenje brade u OS BiH. Sve to govori da je vjera prisutna u Oružanim snagama i sada se odjednom, iz nekog razloga, ne dozvoljava Emeli da nosi mahramu/hidžab u vojsci. To je po mom mišljenju očita diskriminacija i po onsnovu spola, i po osnovu vjere”, kategoričan je Kovačević.
Na pitanje šta slijedi dalje, kaže:
“Emela je svjesna da ovo pitanje nije važno samo za nju, nego je također važno i za opći dojam o slobodi vjere u BiH i za druge građanke (muslimanke) koje žele da primjenjuju vjerska pravila, a žele također da doprinose svojoj državi preko Oružanih snaga. S obzirom na sve to Emela je spremna da nastavi postupak i mi ćemo ga nastaviti”, kaže.
Pobjeda u konačnici
Ističe da postoje dvije opcije, jedna je Sud u Strazburu, a druga Komitet za ljudska prava.
“Vidjet ćemo u kom pravcu ćemo ići tek kad dobijemo kompletan tekst presude i kad se malo detaljnije izanalizira, ali sigurno je da ćemo mi nastaviti postupak. Ubijeđen sam da ćemo u konačnici pobijediti. Mora se dozvoliti svima, ne samo selektivno, pravo na slobodu vjere i vjersko izražavanje u OS BiH u skladu sa njihovim vjerskim pravilima kako to Zakon u OS BiH kaže, i također, dokazat ćemo im diksriminaciju koja se već duži niz godina sprovodi nad Emelom Mujanović”, poručuje Kovačević.
Pojašanjava da su procedure u oba slučaja slične.
“Moramo podnijeti apelaciju. Za Sud u Strazburu apelacija se podnosi na osnovu Evropske konvencije o ljudskim pravima, a druga je Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima. BiH je potpisnica i Evropske konvencije i Međunarodnog pakta, odluke ovih organa su obavezujuće za državu, tako da ćemo procijeniti u kojem pravcu ćemo ići”, zaključuje Kovačević u razgovoru za Raport.
Podsjećanja radi, Ustavni sud BiH je na 140. plenarnoj sjednici odlučivao po “Zahtjevu Bakira Izetbegovića za ocjenu ustavnosti Pravilnika o uniformama Oružanih snaga Bosne i Hercegovine”. Izetbegovićeva apelacija je objedinjena sa onom vojnikinje Emele Mujanović koju je Ustavnom sudu BiH podnijela u maju 2021. godine. Ustavni sud je zaključio da zabranom nošenja hidžaba uz uniformu tokom vojne službe u Oružanim snagama BiH nije prekršeno pravo na slobodu vjere.