Cijene goriva su visoke, pa se pokušava uštedjeti na svakom koraku, a jedan od načina je preispitivanje potrošnje samog vozila.
Uticaji na potrošnju goriva mogu biti potpuno različiti od slučaja do slučaja, objašnjava Marin Morava, tehnički savjetnik u Hrvatskom autoklubu.
Jesu li u pitanju stil vožnje, neispravnosti na vozilu, neadekvatno redovno održavanje ili otežani uslovi vožnje? Koje neispravnosti mogu uzrokovati povećanu potrošnju goriva i šta sve treba pregledati?
Kočioni sistem
Neispravne kočione čeljusti ili parkirna kočnica koja ne otpusti potpuno kočionu silu mogu uzrokovati da kočiona sila ostane prisutna na nekom točku pri pokretanju vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posljedice su povećana potrošnja goriva i brže trošenje kočionih obloga (pakni).
Geometrija točkova
Neispravna geometrija točkova može povećati potrošnju goriva, uzrokovati nepravilno trošenje guma i smanjeni pritisak u gumama.
Usisni sistem
Vozila sa turbo punjačima ili atmosferskim motorima mogu imati niz problema, poput oštećenih vodova vazduha na visokopritisnoj strani turbo punjača, propuštanja vazduha ili uvlačenja sekundarnog vazduha. Prljavi senzori u usisu ili nepravilan rad određenih aktuatora takođe mogu negativno uticati na potrošnju goriva.
Izduvni sistem
Neispravnosti u izduvnom sistemu mogu povećati potrošnju zbog slabe propusnosti izduvnih gasova ili propuštanja na dijelovima gdje to nije poželjno. Na primjer, propust u izduvnoj grani motora može uvlačiti sekundarni vazduh, što loše utiče na smjesu goriva i vazduha. Ugradnja neadekvatnih dijelova u isduv takođe može povećati potrošnju.
Sistem ubrizgavanja goriva
Problemi s dobavljanjem goriva ili pripremom goriva za ubrizgavanje mogu povećati potrošnju. Istrošene ili začepljene brizgaljke, kao i drugi dijelovi sistema, imaju negativan uticaj na ekonomičnost vozila.
Rashladni sistem
Neispravan termostat može uzrokovati pothlađen motor, što povećava potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora takođe može dati netačne podatke sistemu paljenja i ubrizgavanja, što povećava potrošnju.
Mehanika motora
Istrošeni dijelovi motora, nizak stepen kompresije, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravna zračnost ventila, naslage prljavštine u usisnim kanalima, ventilima i sjedištima ventila takođe mogu uticati na potrošnju goriva.
Pored navedenih, niz drugih faktora može povećati potrošnju, pa je preporučljivo konsultovati servis. Prije ozbiljnije analize problema, trebalo bi provjeriti da li su sve servisne radnje redovno izvedene, jer neredovno održavanje takođe povećava potrošnju.
Poželjno je na vrijeme promijeniti:
motorno ulje i filter ulja
filter vazduha motora
filter goriva
svjećice ili neispravne grijače kod dizelskih motora
ulje automatskog mjenjača
te sve ostale radnje koje proizvođač predviđa za određeni model vozila
Uslovi vožnje takođe utiču na potrošnju:
Vožnja „kreni-stani“ u gradu
Kratke vožnje do 5 km s odmakom od 3–8 sati do sljedećeg pokretanja (uvijek hladan motor) mogu povećati potrošnju i do 50%
Loši ili makadamski putevi, uzbrdice, loša infrastruktura
Hladna okolina
Dodatna masa: puno putnika, prtljag, priključno vozilo
Povećan otpor vazduha zbog krovnih nosača, kutija ili bicikala
Stil vožnje može najviše uticati na potrošnju. Kod novijih vozila pomažu asistencije koje signaliziraju kada je idealno promijeniti stepen prenosa. Na instrument tabli mogu se pojaviti ikonice za prebacivanje u viši ili niži stepen.
Takođe, tipka „Eco“ smanjuje ubrzanje motora i omogućava automatsko isključivanje motora funkcijom Start/Stop. Eko vožnja, odnosno prilagođeni stil vožnje, također može značajno smanjiti potrošnju, piše HAK.
Proizvođačke specifikacije potrošnje često je teško postići u praksi (NEDC ili WLTP), a odstupanja od 15–30% smatraju se normalnim. Otvorena vožnja i duža putovanja najbolji su pokazatelj stanja vozila. Ako je potrošnja slična prethodnoj, vozilo je u redu. Ako nije, vjerovatnoća problema koji zahtijevaju dodatnu provjeru raste.
(Vijesti.ba)

